2010-11-14

Köksbordspolitik

I Sverige är det många som har politiska-diskussioner kanske inte på saklig-nivå men på daglig-nivå. Trots det är det svårt att få människor att faktiskt vilja engagera sig och prata politik öppet.

Många kan säga jag är vänster eller jag är höger. Men allt mer sällan hör man, jag är vänsterpartist eller jag är moderat. Klart många säger till mig att dom är vänster för att dom inte vill eller orkar lyssna på politik. Det vill säga en sort undanflyktspolitiskåsikt. Och många röstar inte heller på något dom brinner för utan på det som ger dom mest för var dom står i livet just nu.

Med ovanstående vill jag helt enkelt bara belysa att det är svårt att få människor att bli politiskt-engagerade, visst dom kan bli medlemmar men dom vågar inte bli aktiva, mycket på grund av jante här i min kommun men också på grund av rädsla och osäkerhet.

Inför våra nomineringar i år har vi skickat ut ett brev till alla medlemmar för att fråga om dom vill bli politiskt aktiva i kommunen.

Och en hel del har svarat...

Utgångspunkterna i förhandlingarna var att följa kommunens uttalade om att man inte bör sitta på två stolar, vilket är mycket vanlig i mindre kommuner inom alla partier.

I dag fick vi äntligen färdigt nomineringarna och jag måste säga att vi har lyckats utomordentligt bra, med mångfald av åldrar och livsstilar.

Jag är faktiskt väldigt stolt över vårt förslag och ser framemot att arbeta med mina partikamrater under de fyra kommande åren för ett bättre Bromölla.

Och nej jag väljer att inte nämna att Mona Sahlin har avgått, för det gör ändå så många andra.

I morgon åker jag och Lotta, förhoppningsvis blivande oppositionsråd i Bromölla och besöker blivande kommunalråd i Östra Göinge då som genomförde samma organisatoriska förändring som vi gör nu för fyra år sedan. Erfarenhet från andra är vägen till att lyckas.

I morgon är också första KF och inför det ska vi fotograferas av bladet.

/ Emma

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att inte våga prata politik öppet avr ju du ett levande bevis på ikväll då DU och de andra politikerna i Bromölla inte ens kunde möta de diskutioner som var ang. den bristande barnomsorgen. Fortsätt glo i golvet ni.. för snart kommer de som VÅGAR prata politik och springer över er.

/mammah

Unknown sa...

Jag har inte suttit i BUN utan i KFN, så jag har svårt att försvara politik som jag inte drivit. Sen anser jag att de som försökte resa sig och diskutera inte fick så bra gehör för som blev oftast överröstade av andra. I en diskussion måste väl alla få komma till tals och även tala till punkt?

Sen är frågan, är det hos politikerna det brister. För de samtal man haft med förvaltningarna har man accepterat de tillfälliga lösningar politikerna presenterat. Sen kanske inte det är tillräckligt, vilket det inte verkar vara.