2010-08-11

Solidaritet

- är något man ska förtjäna...

Överallt finns det människor som fuskar, ljuger och utnyttjar.

När ska man sätta ner foten och stoppa det hela, kan du och jag avgöra vem som är en parasit?
Kan en myndighet?

Jag och min sambo bor i en trappuppgång med dygnet-runt-låsning pågrund av att det finns alkoholister och knarkare i samma trappuppgång. Dom skrämmer inte mig, dom är lugna och försöker inte ta våra inlåsta tillhörigheter, annat är det med deras gäster. Därför vill man begränsa besöken, fast det är inte vad det hela handlar om.

En kväll kring 20.00 ringde det på vår dörr, vilket så klart är ytterst ovanligt. Det var en vanlig dörrförsäljare med en snyft historia och några gräsliga tavlor till salu. Jag köper aldrig något och skickar genast i väg dom. För jag litar inte på dom, vissa behöver säkert hjälp och jag skulle inte ha några problem att hjälpa dom däremot tror jag inte alla är i behov av hjälp och därför hjälper jag ingen.

Likadant sitter människorna på turiststråken i bankok men benet vikt och säger att dom förlorat det i krig. Vissa är skadade på riktigt men i själva verket går inte pengarna till det dom utger att det skall.

Trots det ska staten betala bidrag till alla människor som inte klarar sig, som kanske inte heller vill klara sig?

Visst är det många som drabbas av sänkta bidrag men så länge ett bidrag är obegränsat eller lika bra som en lön.

Kommer det finnas människor som väljer bidrag framför arbete.

Och i ett sånt Sverige kan vi inte leva. För Sverige mår bäst när Sverige jobbar!

Därför ska det löna sig att arbeta!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: